Black PR

Czarny PR

Czarny PR może zniszczyć firmę, osobę, polityka. ZAWSZE trzeba z nim walczyć i próbować zmniejszać straty.

Czarny PR- antyreklama, negatywna kampania wyborcza – system metod, działań bądź posunięć propagandowych, zwykle manipulacyjnych, prowadzących do zdyskredytowania przeciwnika (firmy, przedsiębiorcy lub polityka) w oczach opinii publicznej celem zmniejszenia wiarygodności, podważenia zaufania, przejęcia klientów lub elektoratu. Stosuje się między innymi przecieki prasowe (prawdziwe, lekko zafałszowane lub prawdopodobne), które przedstawiają obiekt ataku (lub jego produkty/usługi) w niekorzystnym świetle.

Klasyczne zasady przeciwdziałania Czarnemu PR –  to PRAWDA, o ile jest to możliwe – podparta dokumentami. 

Pierwsze działanie to wyodrębnienie zarzutów: stworzenie listy zastrzeżeń, wątpliwości i opinii. Od tego zależy stworzenie taktyki.

Gdy powstanie Lista trzeba odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

Czy opinie (zarzuty)  są prawdziwe czy fałszywe?

Jeśli fałszywe – można zaatakować (punktowo) i udowodnić nieprawdę. 

Im więcej fałszywych opinii- tym lepiej bo dyskredytuje to cały przekaz wg zasady „jeśli w punkcie A jest fałsz, to może punkt B też jest fałszywy?”. 

Jeśli zarzuty są prawdziwe…. 

Black PR

Jest na to kilka metod. 

  1. Można przyznać się do części (niekaralnych i najmniej moralnie wątpliwych zarzutów) – wg metody „w młodości  każdy próbował…, byłem/am młody/a …” Oderwanie zarzutów od obecnej pozycji atakowanego.
  2. Niebezpieczną metodą jest dyskredytowanie Atakującego – podważenie jego wiarygodności (jest to jednak metoda do delikatnego wykorzystania i musi być pod pełną kontrolą).

Sytuacja kryzysowa wymaga działania. Natychmiastowego – bo plotka/pomówienie przemienia się najpierw w „opinie” („ludzie mówią”), potem zaczyna być „prawdą”.  Atak może być szeroki –  wszystkie media: tv, prasa, internet. Lub „szeptany” – nie mniej skuteczny dla zniszczenia wizerunku.

Najpierw tworzymy przekaz pozytywny –  musi być  budowany wielotorowo: 

  1. Pokazywanie pozytywów – przegląda się historie firmy/człowieka/instytucji  i szuka plusów – „od staruszka na pasach; do pracownika, który chwali szefa”.  To w mediach nie mainstream.
  1. Buduje się lokalne wsparcie – firma/osoba/instytucja jest „razem” ze społecznością lokalną., etc. 
  2. ….. a dalsze punkty …. to element naszej pracy: „Zwalczania Czarnego PR”.

Najważniejsze: Czarny PR może zniszczyć firmę, osobę, polityka. ZAWSZE trzeba z nim walczyć i próbować zmniejszać straty.

home_button